RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Pendidikan
Islam ( Ibadah )
Kelas : Tahun 4
Tarikh / Hari : 19
APRIL 2012 / KHAMIS
Masa : 12.05 – 12.35 pagi ( 30 minit )
Bil. Pelajar : 10 orang
Tajuk : Solat
– Pengertian Solat, Rukun dan Rukun Solat
Bidang pembelajaran : Ibadah
Solat
Objektif pembelajaran :
Mengetahui konsep
solat
Hasil pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
A.
Menguasai isi kandungan :
a. Menjelaskan pengertian solat
b. Menyatakan pengertian rukun
b.Menyatakan maksud rukun solat
B. Membina kemahiran berfikir :
a.
Membezakan antara pengertian solat, rukun dan rukun solat.
b.
Melengkapkan pengertian solat dan rukun solat di papan carta
C. Mengamalkan sikap dan nilai
a. Istiqamah
mengerjakan solat dan melakukannya mengikut
peraturan
dan tertib.
b.
Melakukan perbuatan rukun solat dengan sempurna.
Konsep
utama : 1.
Yakin tentang kewajipan solat yang terdiri daripada beberapa
perbuatan,
bacaan dan perlakuan hati .
2. Rukun solat wajib dilakukan dalam
solat dan solat tidak sah jika
rukun solat ditinggalkan
Bahan/ Peralatan/ : 1. Keratan/ kepingan kad
Bahan Sumber
2. Lembaran kerja
3. Slaid Powerpoint
Langkah berjaga-jaga : Menyediakan hands-out slaid powerpoint
jika terputus bekalan
elektrik untuk semakan murid.
Pengetahuan : 1. Murid mengetahui tentang solat.
Sedia Ada 2.
Murid mengetahui cara menunaikan solat.
Fasa /
Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/ Mencungkil
Idea
( 5 minit )
|
1. Gambar orang solat
2. Nyatakan rukun Islam
yang ke dua?
|
1. Guru menunjuk-kan
gambar orang solat dan bersoal-jawab tentang gambar.
2. Guru menyoal tentang
rukun Islam.
3. Guru mengaitkan
jawapan murid dengan isi pelajaran.
|
1. Murid respon tentang
gambar dan soalan yang dikemukakan.
|
|
Menstruktur/
Menstruktur
Semula
( 15 minit )
|
Pengertian Solat :
Solat ialah beberapa
perkataan dan perbuatan yang dimulai dengan takbiratul ihram dan disudahi
dengan salam mengikut syarat –syarat tertentu
Pengertian
Rukun :
Rukun
ialah sesuatu perkara yang mesti ada dan dilakukan dalam tiap-tiap amalan.
Maksud
rukun solat ialah perkara-perkara yang wajib dilakukan semasa mengerjakan
solat, jika ditinggalkan tidak sah solat
|
1. Guru
mempamer-kan slaid powerpoint mengenai
maksud solat
2. Guru bersoal jawab
tentang pengertian solat
1. Guru mempamer-kan pengertian rukun menggunakan slaid powerpoint.
2. Penerangan guru tentang
maksud rukun
1. Guru
mempamer-kan slaid powerpoint tentang
maksud rukun
solat.
2. Guru bersoal jawab tentang
maksud rukun solat
|
1. Murid membaca
pengertian solat secara kelas dan individu.
2. Murid menjawab soalan
guru
.
1. Murid membaca
pengertian rukun secara kelas dan individu.
2. Murid mendengar
penerangan guru.
1. Murid membaca
maksud rukun solat secara kelas dan
individu.
2. Murid menjawab soalan
guru.
|
|
Applikasi idea
( 5 minit )
|
Membezakan antara solat
dan rukun solat
|
1. Guru menyedia-kan
keratan kad untuk dilengkapi oleh murid secara berkumpulan.
2. Guru meminta murid mengikut
melengkapkan pengertian solat dengan
melekatkan kepingan kad di papan putih
|
1. Murid secara
berkumpulan meletakkan keratan kad di papan putih bagi membezakan pengertian
solat, rukun dan rukun solat
|
|
Refleksi /
Penutup
( 5 minit )
|
Aktiviti individu
- Melengkapkan
pengertian solat, rukun dan rukun solat
|
1. Guru mengedar-kan lembaran
kerja kepada semua murid..
2. Guru memeriksa kerja
murid.
|
1. Murid menjawab
soalan.
2. Murid menyerahkan jawapan kepada guru.
|
|
Refleksi :
1. 9/10 orang murid dapat menjawab lembaran
kerja mengenai pengertian solat, rukun dan
rukun solat dengan betul.
2. 1/10 orang murid masih keliru membezakan
pengertian solat dengan rukun solat semasa
membuat latihan.
No comments:
Post a Comment